HSP & meer balans in je leven

Soms lijkt het of je lichamelijke en geestelijke balans helemaal uit de rek is. Je elastiekje stond strak en is nu maar een slappe bedoeling geworden, hij wordt nooit meer zoals hij is..althans dat denk je. Zoals met een spiraal haar elastiek: doe hem eens in heet water en kijk hoe hij weer terug vormt naar hoe hij was. Wist je dat je je eigen balans meer terug kunt krijgen? Soms duurt het even voor je je tools hebt gevonden maar het is zeker mogelijk. Balans in definitie is evenwicht, de ballen hoog proberen te houden in je leven. Daar hebben we allemaal mee te maken, als gevoelig persoon meer dan een normaal mens. (zo’n hekel aan het woord normaal want niemand is normaal..) We proberen van alles in balans te houden, ons privéleven, relaties, sociale contacten, werk..noem het maar op. En soms lukt dit gewoon niet. Want er word verwacht van ons te presteren, er te zijn en maar mee te doen met van alles en iedereen. Tot je elastiekje dus uitrekt en een slappe bedoeling word. Hoe krijgen we deze balans meer terug?

  • Zeg vaker nee! Ben je moe, zeg dan vaker nee. Heb je het al hartstikke druk maar wil je een ander niet teleurstellen? Jammer, maar zeg eens nee. Denk meer aan jezelf.
  • Meer tijd voor jezelf inplannen. Dit is moeilijk, ik weet het maar het is wel heel belangrijk voor je eigen rust. Je eigen balans. Mediteer je graag? Doe dit dan 1-2x vaker per week,als zijn het maar 10 minuten. Wat ik zelf heel fijn vind is om even een beauty uurtje te pakken, maskertje in m’n haar en op m’n gezicht. Even de voeten in een voetenbadje, nagels lakken en dan een half uurtje stomen onder de douche. Echt, je knapt er van op!
  • Eet meer gekleurd voedsel. Huh? Ja nee echt, eet meer gekleurd. Gekleurde groenten en fruit zitten bomvol goede energie en hulpstoffen voor ons lijf. En van kleuren word je super vrolijk, denk aan geel en oranje bijvoorbeeld. Dat zijn de meest vrolijke en uplifting kleuren. Wist je trouwens dat je super vrolijk word van citrus geuren en dat dit ook effect heeft op je omgeving? Denk aan grapefruit, mandarijn (satsuma van The Body Shop en Karma van Lush bijvoorbeeld) en sinaasappel.
  • Ga een rondje lopen buiten. Lopen doen mensen niet veel meer tegenwoordig, de auto en de fiets worden sneller gepakt dan de benenwagen. Ik zelf doe van alles dus lopend of met de fiets. Vind het heerlijk! Even lopend een boodschap doen vind ik zelfs al rustgevend. Tijdens het lopen kom je andere mensen tegen, dieren, je snuift meteen de frisse lucht op en je laadt ook meteen weer op.
  • Ga eerder naar bed. JA! Ga eens eerder naar bed, als je nog niet helemaal moe bent maar je je verveelt en maar zit te zappen, ga lekker je bed in en pak een inspirerend boek. Leg je tarot kaarten, even je ogen dicht en focus op je ademhaling voor 10 minuten. Telefoon aan de kant en leg je aandacht op andere rustgevende zaken. (sowieso is een telefoon niet handig in de slaapkamer, verstoort je nachtrust enorm.)
  • Probeer meer te letten op je ademhaling. Wat ik hierboven al zei, focus eens op je ademhaling. Als ik het druk heb, merk ik meteen dit aan mijn ademhaling: gaat te snel! Dan doe ik het volgende: 3x diep in via mijn neus en 3x diep uit ademen via mijn mond. Je merkt meteen verschil, even een mini zen momentje. Hetzelfde effect als tot 10 tellen zeg maar.

Door dit soort tips vaker te doen en op te pakken merk je dat je elastiekje en dus je balans beter word. Mede door onze harde en veeleisende samenleving is het ook vrij lastig om echt 100% goed gebalanceerd door het leven te gaan maar ik kan je wel een stukje op weg helpen.

 

Welke tips hebben jullie nog meer voor meer balans in je leven?

Geef een reactie