Zomerwende viering + meditatie

Zomerwende betekenis & definitie:

zomerwende – Zelfstandignaamwoord
1. (astronomie)de gebeurtenis waarbij de zon, vanuit de aarde gezien, de meest noordelijke positie (de Kreeftskeerkring) bereikt
♢ Vandaag, 21 juni 2019, is de zomerwende, de langste dag van het jaar.

Getijden van het jaar

De vier seizoensgebonden getijden kunnen worden gezien als stadia van je leven. De cyclische aard van het leven wordt weerspiegeld in je relaties en carrière en wat je leert terwijl je groeit. Je kunt het je voorstellen als een spiraal. De energieën van seizoensgebonden getijden geven je de gelegenheid om eens goed naar jezelf te kijken naar wat er aan het veranderen is of misschien wel komen gaat. Maar dat is echt een pittige uitleg om te geven voor non spirituele mensen kan ik jullie vertellen!

  • Lente-equinox tot zomerzonnewende: het groeiende tij

  • Zomerzonnewende tot herfst-equinox: het oogstende getij

  • Herfst-equinox tot winterzonnewende: het rustende tij

  • Winterzonnewende tot lente-equinox: het reinigende tij

Het vieren van de zonnewendes en equinoxen

Hoe vier je een zonnewende of een equinox? Er is geen goede of verkeerde manier, dat wil ik zeker even duidelijk maken. Er zijn geen formele tradities, geen rituelen die moeten worden uitgevoerd. Iedereen die deze evenementen wil vieren, kan en zal het op zijn of haar eigen manier doen. De meest eenvoudige manier om de zonnewendes en equinoxen te vieren, houdt in dat je jezelf toestaat om te communiceren met de natuurlijke omgeving om je heen. Breng de dag buiten door. Maak een wandeling door je buurt en kijk hoe de dingen veranderen. Als je het zelf prettiger vind dan kun je het ook gewoon binnenshuis vieren.

De zomerzonnewende

De zomerzonnewende of ook wel midzomer genoemd, is het moment waarop de zon op zijn hoogst is. Het is de dag waarop de zon de meeste uren boven de horizon doorbrengt. Traditioneel gezien wordt deze dag geassocieerd met expansie en grote energie. De zomerzonnewende geeft het begin van de zomer aan, een periode in de drukke wereld van vandaag die we nostalgisch associëren met uitjes naar het strand, terrasjes pakken, veel ontspanning en zomervakanties.

 

Zomer meditatie

Voer deze meditatie uit op of rond de zomerzonnewende. Het meest ideale zou deze meditatie buiten moeten worden gedaan: in je tuin, op je balkon, een privéplaats bij een openbaar park of op je terras. Als je toegang hebt tot bossen of velden, zou dit absoluut perfect zijn.

1. Maak jezelf comfortabel en sluit je ogen. Visualiseer een fijne groene mist die uit de grond oprijst en uitstraalt van alle groeiende bloemen en planten om je heen.

2. Neem drie langzame, diepe ademhalingen. Elke keer dat je inademt, visualiseer je die mist van groene energie die in je longen stroomt en zich door je lichaam verspreidt, die je gevoel van comfort en ontspanning geven. Terwijl je uitademt, laat je al je spanning, stress of zorgen los die je misschien voelt.

3. Sta je persoonlijke energie toe om uit te breiden, zodat het samensmelt met de natuurlijke groene energie om je heen. Leid je bewustzijn naar beneden in de grond. Laat het zo diep in de aarde zakken, langzaam en rustig. Forceer je energie niet, maar laat hem zinken richting de grond, de aarde in. Wanneer je je comfortabel voelt, stop en voel je de energie van de grond om je heen die je omhult als een groen deken.

4. Voel de energie van de aarde in deze tijd van de zomerzonnewende. Stel je nu voor dat de zon schijnt boven je hoofd. Voel hoe de zon je lichaam stukje voor stukje begint op te warmen, te beginnen met je tenen, dan op je benen, heupen, romp, schouders, armen, nek, gezicht en uiteindelijk de kruin van je hoofd.
Merk langzaam op dat de warmte van de zon één lichaamsdeel per keer bedekt.
Visualiseer nu een oppervlakte met water voor je; het kan een meer zijn, de oceaan, een rivier, een zwembad, etc. Je staat voor het water, haalt diep adem en duikt erin. Zie hoe het water voelt op je gezicht en op je huid.
Let op de temperatuur van het water en de sensaties die je voelt als je dieper in het water duikt. Kijk hoe je steeds dieper en dieper gaat duiken. Besteed aandacht aan hoe het voelt om dieper in het water te blijven duiken.
Na een paar minuten of als je klaar bent om uit het water te komen, begin je weer op naar boven te zwemmen, deze keer vind je je weg naar het droge.
Let op je overgang van het uitstappen uit het water: de koele lucht raakt je huid, de koele aarde onder je voeten. Let op alle geluiden, de geuren of smaken.
Merk hoe je lichaam weer warm en droog wordt door de zon: je gezicht, je armen, je hele lichaam.

5. Wanneer je voelt dat het tijd is om terug te keren naar je normale bewustzijn, bied dan de omgeving om je heen een klein geschenk of dankbaarheid aan (emotie is tenslotte energie), en sta vervolgens toe dat je bewustzijn langzaam terug keert door de aarde naar je fysieke lichaam. Zorg ervoor dat je wel de tijd neemt om grondig terug te keren.
Zodra je bewustzijn is teruggekeerd, zorg er wel voor dat je jezelf aard en nogmaals drie keer diep in en uit ademt. Open je ogen voorzichtig en beweeg je armen en benen. Ga langzaam staan ​​en doe wat lichte rekoefeningen om die spieren weer wat losser te maken.

Ik hoop dat je hier net zo van hebt genoten als ik. Vrolijke zomer!

3 Replies to “Zomerwende viering + meditatie”

  1. Wat leuk dat je hier over schrijft! Ikzelf doe er niets mee, maar vind het wel inspirerend om meer buiten te zijn.
    Natasja onlangs geplaatst…BABY #2 | Vier maanden zwangerMy Profile

  2. Best goed inderdaad om even stil te staan bij de langste dag van het jaar. Zomerwende vind ik altijd zo’n mooi woord ook!
    Nicole Orriëns onlangs geplaatst…Nooit meer een zelfhulpboek van Dominique HaijtemaMy Profile

  3. Oja, helemaal vergeten dat het gisteren de langste dag was. Ik had er meer van moeten genieten, zoveel is duidelijk. Maar nu is het weekend, ik geniet wel van de op een na langste dag dan. gr. Jeannet
    Jeannet onlangs geplaatst…A la recherche du temps perdu | Marcel ProustMy Profile

Geef een reactie

CommentLuv badge